Функціонування бібліотеки
у 2020-2021 навчальному році
У Законі України «Про загальну середню освіту» важливе місце відводиться культурно-виховній і просвітницькій роботі в закладах освіти. Бібліотека закладу освіти є важливим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги.
Бібліотека закладу є інформаційним центром як для учнів, так і для вчителів, вихователів, одним із важливих напрямків роботи якої є формування інформаційної культури читачів.
Були визначені конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб. Систематично, у процесі надходження нової літератури, поповнювались постійно діючі книжкові виставки: «З Україною в серці», «Подвиг, пам’ять, життя», «Уклін тобі, Херсонщино», нововведені твори до діючих програм тощо. Усього було протягом навчального року оформлено 16 тематичні книжково-ілюстративні виставки.
Діяльність бібліотеки закладу 2020-2021 навчальному році була спрямована на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури та інформації про неї.
Особлива увага приділялася широкій популяризації української літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
Учні закладу у 2020-2021 н.р. брали участь у Всеукраїнському конкурсі проєктних ініціатив «Волонтерство: від усвідомлення до дії» до Міжнародного дня волонтерства та стали його переможцями. Призовим фондом була історико-правознавча література та пізнавальні настільні ігри, які передано до бібліотеки.
Отримуючи нову літературу, бібліотекар готував «Інформаційний бюлетень новинок», «Зустріч з новими книгами», організовував відкриті перегляди літератури та періодики «Зупинись на хвилинку – подивись на новинки».
На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчились користуватися книгою і опановували навички спілкування. Проводились бесіди з таких тем: «Виникнення писемності», «Культура поведінки читача», «Книги – морська глибина».
До святкових дат та урочистих подій були організовані протягом навчального року виставки, наприклад: «Україна – це наша родина», «Книга, обпалена війною», «Я – особистість».
Інформаційна робота серед педагогічного колективу включала також виступи на педрадах та методичних об’єднаннях з інформаційними оглядами, оглядами періодичних видань на допомогу вчителю.
Бібліотека здійснювала також інформаційне забезпечення методичної проблеми, над вирішенням якої працював педагогічний колектив закладу «Компетентнісний підхід та особливості соціалізації особистості в умовах створення єдиного освітнього простору».
У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань використовувалися найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, практичні заняття, повідомлення учнів, різні види змагань, конкурсів.
Вагому допомогу шкільному бібліотекарю надавав актив бібліотеки, до складу якого входили старшокласники. Разом із бібліотекарем актив визначав тематику інформацій, брав участь у підборі матеріалу для інформування, обробляв його, виступав з оглядами літератури чи періодичної преси, проводив інформаційні п’ятихвилинки у кожному класі, а також – дні та тижні інформації.
Бібліотека брала активну участь у проведенні предметних тижнів. Готуючись до них, були організовані книжкові виставки, тематичні та бібліографічні огляди літератури, проводились презентації книг тощо.
Систематично працювала «Книжкова лікарня”», де учні здійснювали (разом з активом бібліотеки) дрібний ремонт книг у позаурочний час - дарували книгам «друге життя» (було відремонтовано 125 книг).
Аналіз основних показників роботи бібліотеки за 2020-2021 навчальний рік свідчить про відповідність діяльності бібліотеки запланованому змісту роботи. Так, протягом навчального року до бібліотеки було записано 188 читачів, з них: 165 учнів 1-11 класів і 23 вчителя .
Показники середньої денної відвідуваності – 9-12 читачів та прочитуваності – 8 одиниць книжкового фонду.
Книговидача підручників та художньої літератури за рік склала 3280 примірників; відвідувань читачів за рік – 1969.
Фінансовий стан фондів на кінець навчального року становить 119 360,97 грн. , а загальна кількість примірників – 8068; із них художнього фонду – 3159 примірники на суму 12 164 грн. та навчальна література – 4909 примірників на суму 107 196,96 грн.
Читацька активність учнів – 53 %.
Збереженню фондів сприяла участь всього колективу у загальношкільному конкурсі «Шкільна бібліотека», у якому найактивніше працювали такі класні колективи:
|
Протягом навчального року робота бібліотеки була спрямована на виконання основних завдань і напрямів діяльності, зазначених у річному плані роботи бібліотеки: на національне, громадянське, родинне, трудове, екологічне, правове та естетичне виховання; профорієнтацію школярів, виховання культури читання учнів; поповнення і збереження книжкових фондів; керівництво позакласним читанням.
Таким чином, зміст роботи бібліотеки Томинобалківського ЗПЗСО був спрямований на те, щоб формувати духовний світ дитини і сприяти гармонійному розвитку особистості, яка здатна бути спадкоємцем і продовжувачем прогресивних національних традицій.
СТАН ФОНДІВ НАУКОВОЇ, ХУДОЖНЬОЇ, МЕТОДИЧНОЇ, ДОВІДКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ, ПІДРУЧНИКІВ, ПОСІБНИКІВ ТА ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ З УСІХ ДИСЦИПЛІН, ЯКІ ВИВЧАЮТЬСЯ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Загальний фонд бібліотеки |
Усього |
Зокрема українська
|
російська |
іноземна |
Наукової літератури
|
35 |
35 |
- |
- |
Художньої літератури
|
3159 |
1745 |
- |
- |
Методичної літератури |
71 |
71 |
- |
-
|
Довідкової літератури
|
16 |
16 |
- |
- |
Підручників
|
4909 |
4909 |
|
|
Дидактичних матеріалів
|
19 |
19 |
- |
- |
Висновки.
Сильні сторони:
- учням молодших і середніх класів подобається відвідувати бібліотеку та брати участь у різних заходах;
- класні колективи беруть участь у акції «Подаруй книгу бібліотеці».
Слабкі сторони:
- недостатнє забезпечення підручниками учнів 4,7-8 класів;
- підручники з англійської мови для 4 класу не поновлювалися з 2004 року;
- недостатня кількість художньої літератури для молодших учнів;
- відсутність технічного забезпечення ( ноотбук, медіатека тощо).
Функціонування бібліотеки
У Законі України «Про загальну середню освіту» важливе місце відводиться культурно-виховній і просвітницькій роботі в закладах освіти. Бібліотека закладу освіти є важливим засобом і формою втілення в життя цієї вимоги.
Бібліотека закладу є інформаційним центром як для учнів, так і для вчителів, вихователів, одним із важливих напрямків роботи якої є формування інформаційної культури читачів.
Були визначені конкретні форми інформування кожної категорії читачів з урахуванням їхніх потреб. Систематично, у процесі надходження нової літератури, поповнювались постійно діючі книжкові виставки: «З Україною в серці», «Подвиг, пам’ять, життя», «Уклін тобі, Херсонщино», нововведені твори до діючих програм тощо. Усього було протягом навчального року оформлено 23 тематичні книжково-ілюстративні виставки.
Діяльність бібліотеки закладу 2019-2020 навчальному році була спрямована на виховання в учнів інформаційної культури, любові до книги, культури читання, вміння користуватись бібліотекою, а також на забезпечення різноманітного змісту навчального процесу, всебічне сприяння підвищенню методичної майстерності вчителів шляхом популяризації педагогічної літератури та інформації про неї.
Особлива увага приділялася широкій популяризації української літератури, літератури з питань освіти, історії і культури українського народу та поваги до рідної мови, національно-культурних і духовних надбань нашого народу.
Отримуючи нову літературу, бібліотекар готував «Інформаційний бюлетень новинок», «Зустріч з новими книгами», організовував відкриті перегляди літератури та періодики «Зупинись на хвилинку – подивись на новинки».
На бібліотечно-бібліографічних уроках діти вчились користуватися книгою і опановували навички спілкування. Проводились бесіди з таких тем: «Виникнення писемності», «Культура поведінки читача», «Книги – морська глибина».
До святкових дат та урочистих подій були організовані протягом навчального року виставки, наприклад: «Україна – це наша родина», «Книга, обпалена війною», «Я – особистість».
Інформаційна робота серед педагогічного колективу включала також виступи на педрадах та методичних об’єднаннях з інформаційними оглядами, оглядами періодичних видань на допомогу вчителю.
Бібліотека здійснювала також інформаційне забезпечення методичної проблеми, над вирішенням якої працював педагогічний колектив закладу «Компетентнісний підхід та особливості соціалізації особистості в умовах створення єдиного освітнього простору».
У популяризації основ бібліотечно-бібліографічних знань використовувалися найрізноманітніші методи: бесіди, лекції, практичні заняття, повідомлення учнів, різні види змагань, конкурсів.
Вагому допомогу шкільному бібліотекарю надавав актив бібліотеки, до складу якого входили старшокласники. Разом із бібліотекарем актив визначав тематику інформацій, брав участь у підборі матеріалу для інформування, обробляв його, виступав з оглядами літератури чи періодичної преси, проводив інформаційні п’ятихвилинки у кожному класі, а також – дні та тижні інформації.
Бібліотека брала активну участь у проведенні предметних тижнів. Готуючись до них, були організовані книжкові виставки, тематичні та бібліографічні огляди літератури, проводились презентації книг тощо.
Систематично працювала «Книжкова лікарня”», де учні здійснювали (разом з активом бібліотеки) дрібний ремонт книг як на заняттях гуртка, так і у позаурочний час - дарували книгам «друге життя».
Так під час проведення гуртка «Друзі книги», учнями було відремонтовано 175 книг зі шкільної бібліотеки.
Аналіз основних показників роботи бібліотеки за 2019-2020 навчальний рік свідчить про відповідність діяльності бібліотеки запланованому змісту роботи. Так, протягом навчального року до бібліотеки було записано 176 читачів, з них: 156 учнів 1-11 класів і 23 вчителя .
Показники середньої денної відвідуваності – 9-12 читачів та прочитуваності – 8 одиниць книжкового фонду.
Книговидача підручників та художньої літератури за рік склала 3280 примірників; відвідувань читачів за рік – 1969.
Фінансовий стан фондів на кінець навчального року становить 96911,8 грн., з них підручники –90508,8 грн., художня література 6403грн.
Протягом навчального року робота бібліотеки була спрямована на виконання основних завдань і напрямів діяльності, зазначених у річному плані роботи бібліотеки: на національне, громадянське, родинне, трудове, екологічне, правове та естетичне виховання; профорієнтацію школярів, виховання культури читання учнів; поповнення і збереження книжкових фондів; керівництво позакласним читанням.
Таким чином, зміст роботи бібліотеки Томинобалківського ЗПЗСО був спрямований на те, щоб формувати духовний світ дитини і сприяти гармонійному розвитку особистості, яка здатна бути спадкоємцем і продовжувачем прогресивних національних традицій.
СТАН ФОНДІВ НАУКОВОЇ, ХУДОЖНЬОЇ, МЕТОДИЧНОЇ, ДОВІДКОВОЇ ЛІТЕРАТУРИ, ПІДРУЧНИКІВ, ПОСІБНИКІВ ТА ДИДАКТИЧНИХ МАТЕРІАЛІВ З УСІХ ДИСЦИПЛІН, ЯКІ ВИВЧАЮТЬСЯ В ЗАКЛАДІ ОСВІТИ
Загальний фонд бібліотеки |
Усього |
Зокрема українська
|
російська |
іноземна |
Наукової літератури
|
35 |
35 |
- |
- |
Художньої літератури
|
2846 |
1432 |
- |
- |
Методичної літератури |
71 |
71 |
- |
-
|
Довідкової літератури
|
16 |
16 |
- |
- |
Підручників
|
4488 |
4335 |
|
153 |
Дидактичних матеріалів
|
19 |
19 |
- |
- |
Висновки.
Сильні сторони:
- учням молодших і середніх класів подобається відвідувати бібліотеку та брати участь у різних заходах;
- класні колективи беруть участь у акції «Подаруй книгу бібліотеці».
Слабкі сторони:
- недостатнє забезпечення підручниками учнів 4,7-8 класів;
- підручники з англійської мови для 4 класу не поновлювалися з 2004 року;
- недостатня кількість художньої літератури для молодших учнів;
- відсутність технічного забезпечення ( ноотбук, медіатека тощо).